CARAVANING - dom na kółkach.

Opublikowano: 13-01-2021

Wróć do spisu artykułów


Kampery można podzielić na trzy główne rodzaje – kampery zintegrowane, z alkową i bez alkowy.

Kampery zintegrowane będące  luksusową formą domów na kołach mają zabudowę mieszkalną połączoną z szoferką, z którą tworzą jednolitą bryłę. Tego typu wozy mają bardzo dobrze rozplanowaną przestrzeń wewnątrz.

Bardzo często przy zakupie nowego pojazdu można skorzystać z katalogu ulepszeń i dodatkowych opcji, które  pozwalają skomponować auto dostosowane do własnych potrzeb. Jedyna wada tego typu rozwiązań to oczywiście  większa masa auta i cena. Kampery z alkową, czyli miejscem do spania ulokowanym nad głową kierowcy w specjalnej nadbudowie z oknami to najczęściej wybierane wozy w naszym kraju. O ich atrakcyjności decyduje niższa cena, mniejszy rozmiar samego auta, a także stosunkowo dobry komfort, który kamper zaoferować może nawet 6-osobowej rodzinie. Kampery bez alkowy, zwane też campervanami – to najprostsze konstrukcje, bazujące bardzo często na podwoziu aut dostawczych. Ten typ wozu wybierają najczęściej podróżujące pary – nie stanowi tu problemu ograniczona ilość miejsca jak to będzie miało miejsce przy większej rodzinie.

Używany kamper

Przy zakupie używanego kampera wskazana jest czujność jeszcze większa niż przy zakupie domu. Liczy się ogólne wrażenie poniewąż spędzimy w nim bardzo dużo czasu i trudno, żeby przebywać we wnętrzach, które się po prostu nie podobają. Bardzo ważny jeśli nie najważniejszy jest stan techniczny pojazdu - przebieg, stan silnika czy bardzo ważne -  hamulce. Szczególną uwagę należy zwrócić na silnik – coraz więcej europejskich miast zamierza wprowadzać obostrzenia dla pojazdów nie spełniających norm emisji.

Oprócz stanu technicznego pojazdu bardzo ważna jest część mieszkalna, przede wszystkim  ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych przecieków i wilgoci dlatego niezwykle pomocne jest oglądanie kampera po deszczu, wówczas będzie możliwość sprawdzenia czy przecieki są czy nie.

Bardzo ważną kwestią jest waga auta. Te o masie całkowitej poniżej 3,5 tony można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B. Mniejsze modele to również mniejsze spalanie, niższe opłaty na promach czy w miejscach parkingowych.

Wybór kampera

Jest jednak kilka elementów, które warto w kamperze mieć bez względu na to podróżowała nim będzie rodzina czy też para znajomych, a mianowicie możliwość zasilania lodówki gazem z butli dlaczego ? otóż nie zawsze w miejscu postoju będzie możliwość podłączenia prądu. Podobnie jest z ogrzewaniem auta czy podgrzewaniem wody. Jeśli kamper będzie służył nam również w czasie zimowych eskapad zbiorniki na wodę również powinny być  ogrzewane. Dobrze, aby kuchenka również była gazowo-elektryczna. Fajnie gdy kamper posiada rozkładaną markizę - schroni przed słońcem lub ulewnym deszczem. 

A, może Luksus?

Na najbardziej luksusowe pojazdy kempingowe mogą kosztować nawet kilka milionów złotych. Za  najnowocześniejszego kampera trzeba zapłacić tyle, co za dobry dom lub co najmniej kilka mieszkań w dobrych lokalizacjach na terenie największych polskich miast. Najbardziej luksusowe i największe kampery zwykle powstają na bazie popularnych ciężarówek Iveco czy Mercedesa, dlatego trzeba nam wiedzieć, że  prawo jazdy kategorii B tutaj nam na pewno nie wystarczy. Koszty podróżowania dużym luksusowym kamperem także wzrosną, spali on znacznie więcej paliwa niż popularne w samochodach klasy średniej czy SUV.

W najbardziej luksusowych kamperach nietrudno o wyjątkowe rozwiązania. Wiele urządzeń sterowanych jest elektrycznie, co oznacza, że bez trudu rozsuniemy łóżko, fotele oraz klapy od schowków i garażu. Zwykle w ciężarówkach jest bowiem tyle miejsca, że wystarczy na niewielki garaż w tylnej części pojazdu lub pomiędzy osiami. W największych pojazdach można nawet zmieścić takie samochody jak np. BMW i8.

W kabinach króluje skóra, drewno i…kamień. W luksusowym Morelo można np. zamówić kamienne blaty do kuchni. Aby samochody mogły służyć przez cały rok, stosuje się e systemy grzewcze włącznie z wentylowaną i ogrzewaną podłogą a także grubsze szyby z dodatkową izolacją termiczną.

Dodatkowym atutem są 42 calowe telewizory oraz projektory z wysuwanym ekranem.

Standardem jest także duża łazienka z prysznicem oraz toaleta ze sporym zbiornikiem na ścieki (do 250 litrów). 

Może dom na kółkach okaże się odpowiednią alternatywą dla Ciebie ?


 

Mieszkaj Podróżuj Zarabiaj i Żyj

PlayaStreet.pl



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję